Kui laps lihtsalt ei söö seda tervislikku toitu, mida ma talle pakun

Jaga artiklit
20.12.2018 |
Tervis on kõige olulisem. Toit on tervise varaait. Neid põhitõdesid teab iga lapsevanem. Tasakaalustatud toiduvalik varustab lapse kiiresti kasvavat organismi kõige sellega, mida terveks ja tugevaks kasvamiseks on vaja. Õige toitumine lapseeas aitab tekitada tervisliku toitumise harjumusi kogu eluks. Kuidas aga seda kõike saavutada?​

Toit ja psühholoogia

Kõige olulisem on meeles pidada lihtsat tõde – laps õpib sellest, mida ta enda ümber näeb. Ja selle ümbruse loojaks oled sina. Kui laps näeb, et sina sööd köögivilja ja see sulle maitseb, siis tahab temagi seda meelsamini proovida. Vähemalt tekib lapsel arusaam, et köögivilju süüakse iga päev ja sellest teadmisest on tal edaspidises elus söömisharjumuste kujundamisel palju kasu.

Vanemate laste puhul aitab sageli lihtne nõks – luba tal valida kahe toiduvariandi vahel. Valikuvõimalus kasvatab vastutustunnet. Kui aga sundida last sööma midagi, mis talle on vastumeelne, võib tekkida eluaegne vastikus antud toiduaine vastu. 

Lastearst dr Jan Boženský kirjeldab ühte levinud viga: “Enne ei lähe kuhugi, kui taldrik on tühi! Kahjuks oleme seda lauset ise lapsepõlves kuulnud ja ilmselt kasutab mõni seda ka oma laste peal. Lapsele tekitab söömise sund vastumeelsust ning samas kujundab halbu söömisharjumusi täiskasvanuna. Kui sundida last taldrikut tühjaks sööma, ei suuda ta enam tunnetada, millal kõht täis saab. Pikemas plaanis tekib pidev ülesöömine, kehakaalu tõus, ülekaalulisus ja terviseprobleemid. Sama halvad tagajärjed on ka sellel, kui kasutada toitu, eeskätt maiustusi, preemiana.”

Vähem on rohkem... mõnikord

“Kõike mõõdukalt” on reegel, mis sobib mitmel elualal, niisamuti ka taldrikul. Mõni maiustus või peotäis krõpse ei tee midagi halba. Vastupidi, kui lapsele karmilt ära keelata kõik ebatervislikud näksid, loome sellega hoopis keelatud vilja, mis tundub väga ahvatlevana. Ja olukorras, kui keegi ei näe ega keelata ei saa, sööb selline laps kõiki neid keelatud häid asju mõõdutundetult palju.

Üks nutikas lahendus on teha lapsele lõunaks midagi sellist, mida ta väga armastab ja ülejäänud toidukordadel pakkuda tervislikumaid toite.
 
Piimatooted on lapse terve arengu seisukohast vältimatud. Lastele on soovitatavad täisrasvased piimatooted, mille puhul ei ole kasutatud kunstlikke magusaineid.
Magusate poejogurtite ja kohupiimade asemel on parem osta maitsestamata variant ja lisada sinna kodus puuvilja või hoidiseid. Nii saab vältida asjatut suhkrukogust. Kohukesed on aga maiustus, mitte toit.
Täisteratooted on tervislikumad, sest neis on alles kasulikud toitained ning need on kiudainerikkamad. Väga väikeste laste seedesüsteem ei suuda siiski täisteratoodetega hästi toime tulla. Hommikuhelveste asemel on mõistlikum pakkuda putru ja naturaalset müslit, mida saab meeldivaks muuta puuviljadega.

Mõõdukus puudutab loomulikult ka toidukoguseid. Kehale ei ole kasulik ülesöömine, seda me teame, kuid ka kõhu täiesti täis söömine pole hea. Täiskõhutunne aga saabub aeglaselt.Toidukordade regulaarsus on vajalik täiskasvanutele, ent lastele on see kriitiliselt tähtis. Hoolitse selle eest, et laps saaks süüa iga 3 – 4 tunni tagant.

Värsked aedviljad sisaldavad paljusid lapse organismi arenemiseks vajalikke koostisaineid. Paraku on just köögiviljad need, mida lapsed kõige vähem armastavad. Mõni laps lausa keeldub neid suhu panemast. Siin tuleb abiks võtta leidlikkus. Mõnikord aitab näiteks see, kui teha aedviljadest väikesed tükikesed ja serveerida neid jogurtist tehtud dipikastmega või hummusega.

“Ei ole vaja lapse kuuldes korrutada, et ta ei söö köögivilja. See tekitab temas pigem kinnistunud arusaama, et ta neid ei söö ja see mõjutab tema toiduvalikuid ka hiljem, täiskasvanueas. Enamik inimesi hakkab varem või hiljem köögivilju sööma, leides vähemalt mõnedki sellised, mis talle maitsevad. Tee selleni ei ole aga enamasti vaevatu,” tõdes dr. Boženský.

Soovitatav on laps kaasata igapäevaselt tervisliku toitumise ja tervislike eluviiside protsessi, näidates ise oma tegevusega eeskuju.

Hoolitsemaks selle eest, et ka pirtsakas sööja vajalikud toitaineid kätte saaks, on Marsimehe tootesarjas mitmeid häid valikuid.

Lastele sobivad igapäevaseks kasutamiseks Marsimehe multivitamiinid, mis sisaldavad vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid soovituslikus päevases koguses. Marsimehe Gummi BoneActive, Marsimehe Gummi punase päevakübaraga, Marsimehe Imunactiv vitamiinid ja Marsimehe vitamiinid inuliiniga on saadaval enamikus apteekides üle Eesti. Täiskasvanuile on aga abiks Walmark Spektrum Energy Q10, mis sisaldab vajalikke vitamiine ja mineraalaineid soovituslikus päevases koguses, ning on rikastatud koensüüm Q10-ga, mis hoolitseb organismi energiavarustuse eest. (Kasulik vihje - loomulikult sobivad maitsvad Marsimehe vitamiinid ka täiskasvanuile:)

Kui soovid lapse immuunsüsteemi tugevdada, soovitame teha mõne kuuri Marsimehe PROimun siirupiga, mis aitab looduslike ekstraktidega aktiivselt ja intensiivselt (kuid samas õrnalt) lapse organismi tugevdada. Sellega võiks alustada kohe lasteaia- või kooliaasta algul.

Kui aga haigus on juba käes ja vaja kiiresti ja akuutselt immuunsüsteemi tugevdada, on kohe esimestel haiguspäevadel abiks Marsimehe PROimun ACUTE. Tegemist on vees lahustatava pulbri portsjonpakikestega, mis sisaldavad suures annuses C-vitamiini ja tsinki, beetaglükaane, inuliini ja galakto-oligosahhariide ning leedrimarjade ekstrakti, mis tugevdavad lapse organismi ja aitavad haigusega võidelda.

Tervise ja immuunsuse seisukohast on äärmiselt oluline D-vitamiin, mida meie geograafilises asukohas inimestel napib. Seda saab toidust vaid väikesel määral. Peamiseks allikaks on otsene päikesekiirgus, kuid ka seda ei saa me kaugeltki piisavalt. Seetõttu soovitatakse enamasti D-vitamiini toidulisandina juurde võtta. Walmarki tootevalikus on populaarne D-vitamiini preparaat Walmark Mega Vitamin D, mis on saadaval nii kapslitena kui ka mugavalt suhu pihustatava sprei kujul. 2000IU kapslid sobivad alates 3. eluaastast ja täiskasvanutele, sprei aga 1 aasta vanusest ja täiskasvanutele.

martians2018-futura-6-9-box-CZSK-600x600.png

Napiš nám svůj příběh a získáš vzorek FUTURA 1-3 zdarma

Required form 'WriteYourStoryEE' does not exist.

Seotud artiklid lastearstilt

Täienda toiduvalikut hooajaliste puu- ja köögiviljadega. Värsked ja päikese käes kohalikult küpsenud viljad on parimad.

Loomulikult on puu ja köögiviljadel oluline koht meie söögilaual igal aastaajal. Eriti rikkalikud on aga need viljad, mis kohapeal just äsja valmis saanud. Need sisaldavad meie organismile vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid kõige rohkem. Ja loomulikult on need ka palju maitsvamad kui talvel saadaolevad. Seega, nautigem!

Kuva rohkem

Liikumine on tervislik. Kuidas lapsi liikuma ja sporti tegema innustada?

Liikumine on tervislike eluviiside oluline osa. Missugune liikumine ja trenn on lapsele parim ning kuidas see mõjutab lapse tervist ja immuunsust? Erinevas vasuses lastele sobivad erinevad liikumis- ja spordivõimalused. Pakume järgnevalt head nõu, kuidas valida oma lapsele parimat.

Kuva rohkem